Congress Program

Detailed event schedule

Date/TimeTitle of ActivityNature of ActivitySpeakers
September 4, 2024 – Wednesday
09/04/2024 at 6:00 pmRegistrationParticipant registration
09/04/2024 at 7:00 pmOpening - Location: OAB-MG Auditorium: Albita Street, 250, Cruzeiro, Belo Horizonte/MGOpening ceremony of the VI Latin American Social Marketing Congress
Special participation: Representatives from IAPNM, OAB/MG, AIEB/MG, SAEMG, UFMG, FUCAPE
Roberto Miranda Pimentel Fully & Emerson Wagner Mainardes
09/04/2024 at 7:30 pmOpening lecture

Lecture entitled "Social Networks and Social Marketing: Breaking Paradigms in the Fight against Organized Crime in Latin America"

Luis Camilo Ortigueira-Sánchez (Peru)
09/04/2024 at 9:00 pmWelcome cocktailReception for participants
September 5, 2024 – Thursday - Location: Alfredo Balena Avenue, 190, School of Nursing, Santa Efigênia, Belo Horizonte/MG
09/05/2024 at 08:30 amArticle sessions

Auditorium 1: Theme: Sustainability

Moderator: Lara Sepulcri

MKTS-2R: INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL E SUSTENTABILIDADE AMBIENTAL

Authors: Marina Dantas de Figueiredo, Evanginaldo Silva Saldanha, Renata Farias Fernandes & Neemias Muniz de Souza

MKTS-35R: ANÁLISIS DE LA NORMATIVA DE LA UNIÓN EUROPEA SOBRE LA COMERCIALIZACIÓN DE PRODUCTOS RESPONSABLES Y SOSTENIBLES

Authors: María Purificación García Miguélez & José Luis Vázquez Burguete

MKTS-42A: MAIS DO QUE CRIATIVOS! A RELAÇÃO ENTRE NEGÓCIOS DE COSMÉTICA NATURAL ARTESANAL E A ECONOMIA VERDE

Authors: Francisco Edson Rodrigues da Silva, Augusto Cézar de Aquino Cabral, Sandra Maria dos Santos, Thiago do Amaral Ferreira & Rossana de Assis Pinheiro

MKTS-49R: ESTRATEGIA INTEGRAL PARA LA PRESERVACIÓN SOSTENIBLE DEL PATRIMONIO CULTURAL Y AMBIENTAL DEL MONUMENTO ARQUEOLÓGICO DE PUNKURÍ-NEPEÑA

Authors: Angel Javier Mucha Paitan & Edy Lorena Burbano Vallejo

Auditorium 2: Theme: Public Management

Moderator: Lucilaine Pascuci

MKTS-3A: O NÃO-LUGAR E OS SERVIÇOS PÚBLICOS: ENSAIO SOBRE USO DE MEIOS DIGITAIS E INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL E O IMPACTO NA IDENTIDADE INSTITUCIONAL E O RISCO DEMOCRÁTICO

Author: Lílian Linhares de Carvalho

MKTS-38A: O CUMPRIMENTO DA LEI DE RESPONSABILIDADE FISCAL DURANTE O PLEITO DE REELEIÇÃO DOS GOVERNADORES NO BRASIL

Authors: Gabriel Atahyde Mares Guia, Douglas Roriz Caliman & Miriam Aparecida Ignácio de Almeida

MKTS-43R: FATORES MOTIVACIONAIS PARA VOLUNTARIADO ESCOLAR EM ESCOLAS PÚBLICAS DE ENSINO FUNDAMENTAL E MÉDIO BRASILEIRAS

Author: Leonardo Faccini Bringer

09/05/2024 at 10:00 amCoffee-breakInterval between article presentation sessions
09/05/2024 at 10:30 amArticle sessions

Auditorium 1: Theme: Social Value

Moderator: Carliene do Vale

MKTS-4R: OS EFEITOS DA ORIENTAÇÃO ESTRATÉGICA PARA O VALOR NA PRIVACIDADE DE DADOS PESSOAIS, NO VALOR EM USO E NA REPUTAÇÃO ORGANIZACIONAL

Authors: Amilson de Araujo Durans & Emerson Wagner Mainardes

MKTS-26R: ORIENTAÇÃO ESTRATÉGICA DAS ORGANIZAÇÕES SOCIAIS PARA PROPOSIÇÃO DE VALOR PARA OS STAKEHOLDERS

Authors: Carliene do Vale, Emerson Wagner Mainardes & Gustavo Pereira da Costa

MKTS-32A: RECOMENDAÇÃO DE AÇÕES PARA ELIMINAR AS BARREIRAS PARA IMPLEMENTAÇÃO DAS POLÍTICAS DE DIVERSIDADE, EQUIDADE E INCLUSÃO NOS AMBIENTES DE TRABALHO

Authors: Jamiu Nogueira Antunes de Souza & Edvan Soares de Oliveira

Auditorium 2: Theme: Social Marketing

Moderator: Cassia Veiga

MKTS-7R: PLANEJAMENTO DE MARKETING SOCIAL INTEGRADO CONTRA O SARAMPO: ESTRATÉGIAS DE COMUNICAÇÃO PARA ESTIMULAR A ADESÃO À SEGUNDA DOSE

Author: Carolina Aguiar da Silva

MKTS-13A: ANÁLISE DAS CAMPANHAS DE MARKETING SOCIAL EM PROL DA GUARDA RESPONSÁVEL E ADOÇÃO DE ANIMAIS DE ESTIMAÇÃO: ESTUDO EM BELO HORIZONTE E REGIÃO METROPOLITANA

Authors: Wellington Cunha, Caissa Veloso e Sousa & Jersone Tasso Moreira Silva

MKTS-14A: ANÁLISE DA PERCEPÇÃO DE CONDUTORES HABILITADOS ACERCA DAS AÇÕES DE MARKETING SOCIAL PARA UM TRÂNSITO SEGURO: UM ESTUDO NO ESTADO DE MINAS GERAIS

Authors: Luciano Isaac, Caissa Veloso e Sousa & Cynthia Rúbia Braga Gontijo

MKTS-40R: MARKETING SOCIAL NO BRASIL

Authors: Narayane Aparecida Ramos da Silva, Cássia Rita Pereira da Veiga, Wanessa Debôrtoli de Miranda & Claudimar Pereira da Veiga

09/05/2024 at 12:00 pmLunchLunch break
09/05/2024 at 2:00 pmArticle sessions

Auditorium 1: Theme: Sustainability

Moderator: Carlos Rosa

MKTS-6A: PROBLEMAS, DESAFIOS E SOLUÇÕES DA IMPLANTAÇÃO DE TECNOLOGIAS EM REDES DE RECICLAGEM

Authors: Ana Paula Freitas de Lima & Ernesto Michelangelo Giglio

MKTS-11A: COMO O APOIO INSTITUCIONAL INFLUÊNCIA A INTENÇÃO DE REUSO DO E-LEARNING NO INTERIOR E NAS CIDADES METROPOLITANAS?

Authors: Bruno Folli Borghi, Marcelo Moll Brandão & Arthur França Sarcinelli

MKTS-15R: A ORIENTAÇÃO ESTRATÉGICA PARA PROPOR VALOR AOS CLIENTES E O DESPERDÍCIO DE ALIMENTOS

Authors: Izabel Maria Laeber & Emerson Wagner Mainardes

MKTS-45A: LATAM GREEN SEGMENTS: DESAFÍO PARA LAS MARCAS CON PROPÓSITO

Authors: Enrique Carlos Bianchi, Edith Patricia Borboa Álvarez & Marco Antonio Ríos Ponce

Auditorium 2: Theme: Ethics

Moderator: Claudio Almeida

MKTS-24R: A INFLUÊNCIA DA LIDERANÇA INSPIRADORA E ORIENTAÇÃO PARA O VALOR NA IRRESPONSABILIDADE SOCIAL CORPORATIVA E SEUS EFEITOS NA IMAGEM CORPORATIVA E APELO EMOCIONAL DAS GRANDES EMPRESAS

Authors: Claudio Marcio de Almeida & Emerson Wagner Mainardes

MKTS-46A: LA INFLUENCIA DE VARIABLES EXÓGENAS SOBRE LA LONGEVIDAD DE LA EMPRESA

Authors: Luis Camilo Ortigueira-Sanchéz & Juan Diego Ramos

MKTS-48R: TEJIENDO CULTURA: LA INVISIBILIZACIÓN DEL TRABAJO FEMENINO EN EL CARNAVAL DE BLANCOS Y NEGROS

Authors: Edy Lorena Burbano Vallejo & Jimmy Andres Pascuaza Meneses

09/05/2024 at 3:30 pmCoffee-breakInterval between article presentation sessions
09/05/2024 at 4:00 pmArticle sessions

Auditorium 1: Theme: Marketing and Society

Moderator: Vitor Azzari

MKTS-8R: ORIENTAÇÃO ESTRATÉGICA DE MARKETING DE VALOR PARA O CONSUMIDOR E SOCIEDADE

Authors: Aloisio Henrique Mazzarolo & Emerson Wagner Mainardes

MKTS-25A: BRICK-AND-MORTAR RETAIL PROACTIVE STANCE AND ATTRACTIVE NEIGHBORHOODS: THE MEDIATING ROLE OF RESIDENTS' WELL-BEING PERCEPTIONS

Authors: Arthur França Sarcinelli & Delane Botelho

MKTS-50R: INNOVACIÓN Y EMPRENDIMIENTO SOCIAL: NEGOCIOS INCLUSIVOS Y VERDES EN EL VALLE DEL CAUCA

Authors: Carlos Arturo Vargas Sierra, Edy Lorena Burbano Vallejo & Magdalida Murgueitio

Auditorium 2: Theme: Social Marketing

Moderator: Edith Patricia Borboa Álvarez

MKTS-12R: LAS TÉCNICAS DE EYE TRACKING APLICADAS AL ESTUDIO DE LA EFICACIA PUBLICITARIA DE CAMPAÑAS DE PREVENCIÓN DE RIESGOS LABORALES EN LA JUVENTUD

Authors: Ana Lanero Carrizo, César Sahelices Pinto, José Luis Vázquez Burguete & María Blanco Barreiro

MKTS-18A: FACTORES PERSONALES POSITIVOS DE BIENESTAR, FELICIDAD Y RESPONSABILIDAD SOCIAL EN TRABAJADORES DEL SECTOR TURÍSTICO

Authors: Oscar Ernesto Hernández Ponce, María Fernanda Durón Ramos, Edith Patricia Borboa Álvarez & Javier Saucedo Monarque

MKTS-31R: EXPLORANDO LA INICIATIVA DE BIENESTAR MENTAL EN TIKTOK

Authors: Irene González Manceñido, Ana Lanero Carrizo & César Sahelices Pinto

MKTS-34R: CONOCIMIENTO Y PERCEPCIÓN DE LOS USUARIOS SOBRE EL ETIQUETADO DE ALIMENTOS Y SUS PRÁCTICAS

Authors: María Barrio Sánchez, José Luis Vázquez Burguete, Ana Lanero Carrizo & César Sahelices Pinto

09/05/2024 at 6:30 pmPanel discussion

Panel discussions on social marketing in Latin America


Participants:

Cássia Rita Pereira da Veiga (UFMG)

Priscila Fraga (FIOCRUZ)

Thais Souza (City Hall of Belo Horizonte) (to be confirmed)

Cássia Rita Pereira da Veiga (UFMG)
September 6, 2024 – Friday - Location: Alfredo Balena Avenue, 190, School of Nursing, Santa Efigênia, Belo Horizonte/MG
09/06/2024 at 08:30 amArticle sessions

Auditorium 1: Theme: Social Marketing

Moderator: Lucilaine Pascuci

MKTS-16R: NÃO HÁ FUMAÇA SEM FOGO: O CONSUMO DE CIGARROS ELETRÔNICOS IMPLICAÇÕES PARA O MARKETING SOCIAL

Authors: Adriana de Fatima Valente Bastos & Emanuelly Taynã Feijó da Silva

MKTS-17A: ESTUDO DA RELAÇÃO ENTRE SEXO E AS MARCAS TOP OF MIND DE CIGARROS

Authors: Evanginaldo Silva Saldanha, Gizelle Braga dos Santos & José Sarto Freire Castelo

MKTS-30A: MARKETING SOCIAL E DESINFORMAÇÃO EM SAÚDE DIGITAL: ANÁLISE BIBLIOMÉTRICA DE UMA DÉCADA DE PESQUISAS

Authors: Walter Macêdo de Assis & Lucilaine Maria Pascuci

MKTS-33R: MARKETING SOCIAL E MISINFORMATION NO MCMV

Authors: Rogerio Toresani & Lucilaine Pascuci

Auditorium 2: Theme: Technology and Society

Moderator: Oscar Ernesto Hernández Ponce

MKTS-19R: O VALOR PERCEBIDO NAS TECNOLOGIAS DE AUTOATENDIMENTOS (SSTs)

Authors: Cíntia Araújo Espanhol & Emerson Wagner Mainardes

MKTS-10R: A PERCEPÇÃO DE VALOR DO CLIENTE NO CONTEXTO DO OPEN BANKING

Authors: Joel Mateus Lopes Ferreira & Emerson Wagner Mainardes

MKTS-21A: OS TRÊS MOSQUETEIROS: OMNICHANEL, CRM E IA PARA INTEGRAR E FIDELIZAR CLIENTES DE BANCOS PÚBLICOS

Authors: Mariana Vasconcelos de Magalhães & Claudia N. R. Ribeiro

MKTS-44A: EVALUACIÓN DEL SERVICIO DE LAS EMPRESAS DE COMERCIO ELECTRÓNICO DE TIPO RETAIL EN MÉXICO

Authors: Jaqueline de Jesús Urbano Padilla, Edith Patricia Borboa Álvarez, Oscar Ernesto Hernández Ponce, Roberto Limón Ulloa & Javier Saucedo Monarque

09/06/2024 at 10:00 amCoffee-breakInterval between article presentation sessions
09/06/2024 at 10:30 amLecture

Lecture entitled "Challenging Stereotypes: The strengths that drive university women in the business world"

Edith Patricia Borboa Álvarez (Mexico)
09/06/2024 at 12:00 pmLunchLunch break
09/06/2024 at 2:00 pmArticle sessions

Auditorium 1: Theme: Public and Social Marketing (in English)

Moderator: Zoltán Veres

MKTS-1R: HOW TO MANAGE NONPROFIT AND PUBLIC UNIVERSITY STUDENTS’ SATISFACTION IN INTERCULTURAL ENVIRONMENT

Authors: Zoltán Veres & Diána Csehi

MKTS-5R: WORLD CLEANUP DAY: ANALYSIS OF MOTIVATIONAL FACTORS FOR MOBILIZING CLEANUP VOLUNTEERS

Authors: Adriana de Fatima Valente Bastos, Madiã Marcela Fernandes Vasconcelos, Stephanie Ingrid Souza Barboza & Severino Domingos Junior

MKTS-9A: ETHICAL ISSUES IN PROs AMONG VARIOUS POPULATIONS - A SPECIAL PERSPECTIVE FROM DENTAL PRACTICE

Authors: Asiya Attar & Kasturi Shukla

MKTS-23R: “COASTAL CLEAN-UP PROJECT”: PEPSICO AND WWF-PAKISTAN’S MISSION TO CLEAN KARACHI’S BEACHES

Authors: Hina Y. Bhatti, M. Mercedes Galan-Ladero & Clementina Galera-Casquet

Auditorium 2: Theme: Finance and Society

Moderator: Roberto Fully

MKTS-20R: ANÁLISE DOS ASPECTOS FINANCEIROS UTILIZANDO A TEORIA DO COMPORTAMENTO PLANEJADO

Authors: César Henrique Souza Lima, Bianca de Jesus Rabelo & Thayara Ferreira Coimbra Lima

MKTS-22A: A INFLUÊNCIA DA ANSIEDADE, ATITUDE, TENSÃO E IMPULSIVIDADE NO COMPORTAMENTO FINANCEIRO DOS BRASILEIROS

Authors: César Henrique Souza Lima, Bianca de Jesus Rabelo & Thayara Ferreira Coimbra Lima

MKTS-37A: A PRESTAÇÃO DE CONTAS DAS UNIVERSIDADES FEDERAIS NO NOVO FORMATO DE RELATO INTEGRADO

Authors: Diogo Willavian Maciel Dantas & Octavio Locatelli

09/06/2024 at 3:30 pmCoffee-breakInterval between article presentation sessions
09/06/2024 at 4:00 pmArticle sessions

Auditorium 1: Theme: Education and Sustainability

Moderator: Antonio Raposo

MKTS-36R: THE DOWNSIDE OF LARGE-SCALE EVENTS: (UN)SUSTAINABLE CONSUMPTION & PRODUCTION IN SÃO JOÃO FESTIVITIES

Authors: Jannsen Santana & Rita de Cassia de Faria Pereira

MKTS-27R: CAN VALUE ORIENTATION REDUCE VALUE CO-DESTRUCTION AND ENHANCE COMPETITIVE ADVANTAGE?

Authors: Antonio Eliezer Raposo Junior, Carlos Anderson de Moura Rosa & Emerson Wagner Mainardes

MKTS-47R: INNOVACIÓN ECONÓMICA DE TRIPLE IMPACTO: VERDE AGUA, UN CASO DE ESTUDIO DE URUGUAY

Author: Patricia Correa García

Auditorium 2: Theme: Health and Society

Moderator: Emerson Mainardes

MKTS-28R: ORIENTAÇÃO ESTRATÉGICA DE VALOR NA SAÚDE: FOCO EM USUÁRIOS E SOCIEDADE

Authors: Atílio Peixoto Soares Júnior & Emerson Wagner Mainardes

MKTS-29R: ORIENTAÇÃO ESTRATÉGICA DE VALOR NA SAÚDE: DESENVOLVIMENTO DE UMA ESCALA DE MEDIÇÃO

Authors: Atílio Peixoto Soares Júnior & Emerson Wagner Mainardes

MKTS-39A: MARKETING SOCIAL NA SAÚDE: CONTRIBUIÇÕES E AVANÇOS EM TRÊS DÉCADAS DE PESQUISAS

Authors: Henrique Nunes Mendes Rátis, Carlos Eduardo Rodrigues Pinheiro, Silveli Cristo De Andrade & Lucilaine Maria Pascuci

MKTS-41R: USO DO MODELO COM-B PARA AVALIAÇÃO DE MUDANÇA DE COMPORTAMENTO EM SAÚDE

Authors: Ester Toledo Guimarães, Wanessa Debortoli de Miranda, Cássia Rita Pereira da Veiga & Claudimar Pereira da Veiga

09/06/2024 at 6:00 pmClosing sessionClosing of the congress, awards ceremonyRoberto Miranda Pimentel Fully & Emerson Wagner Mainardes
09/06/2024 at 7:30 pmDinnerFellowship dinner
September 7, 2024 – Saturday – Brazilian Independence Day
09/07/2024 at 10:00 amCultural eventVisit to tourist attractions in Belo Horizonte (optional activity)Roberto Miranda Pimentel Fully